söndag 8 april 2012

Vilken påskhelg!

Jag har haft en underbar påskhelg! En massa god mat, en massa härlig släkt och faktiskt en del underbar löpning! I fredags morse packade vi bilen full med ungar och packning och drog till Skåne. Det regnade precis hela tiden. Ibland var det snöblandat regn och ibland var det spöregn. Jag var ganska glad att jag inte bytt till sommardäck ännu. Fram på eftermiddagen kom vi fram till min brors lantställe uppe på Hallandsåsen. En gammal gård uppe på åsen, där havet skymtar i fjärran. Vackert!

Där hade släkten samlats och fredagen gick väl mest åt att uppdatera oss på varandras liv. När vi vaknade på lördagsmorgonen ville Mats och jag ut och springa. Vi lockade med brorsan som påstod att han inte hade några löparkläder. Men vad är det för fel på de pyjamasbyxor so British Airways delar ut till sina första klass-resenärer? Brorsan blev ju hur cool som helst, eller hur?

Fick inte med pyjamasbyxorna på bilden...

Vi gav oss iväg på en 5-kilometers terrängrunda. Snön yrde omkring oss, men det var inte så kallt. Mats hoppade av efter ett tag för att köra backträning, men brorsan och jag fortsatte terrängspåret. Underbart vackert! Vilken bokskog och vilken fantastisk natur!

Rejält kuperat på åsen!
Jag kom hem helt lycklig av den friska luften och underbara naturen. Ibland är det så skönt att byta omgivning och testa några andra spår.

Vilken bra start på dagen!
 Efter frukosten tog vi bilarna ner till Ängalag där vinden rev och slet i oss under den långa, friska promenaden längs havet. Vi var rejält genomblåsta, men nöjda när vi kom tillbaka upp till gården. Sedan blev det som jag gissar för många andra under helgdagar. Mycket god mat och en hel del gott att dricka. Vi rullade ägg förstås, en sydsvensk tradition, och vi hade uppenbarligen varit snälla eftersom påskharen skuttade förbi.

När jag gick och la mig igår kväll kunde jag inte tänka mig att jag skulle ut och springa idag igen. Men när jag vaknade och tittade ut såg jag en liten solstråle som letade sig fram mellan träden och då var det ju bara att väcka Mats och glida i springkläderna. Brorsan följde med idag också.


Sol och ås och hav!

Vi började med en extremt seg uppförsbacke som var närmare en kilometer lång. Sedan sprang vi på små grusvägar uppe på åsen. Havet glittrade i horisonten. Vi började springa ner för åsen och det måste jag säga att det kan vara rätt tufft att nerför också. Väl nere styrde vi kosan mot Statoil, eftersom vi behövde mjölk till frukosten. Mats fick ta tre liter mjölk och en brödlimpa i ryggsäcken och sedan började vi den mödosamma turen tillbaka uppför åsen.

Stretch och mjölkköp på Statoil
Knappt två kilometer varav den sista kilometern var i princip lodrätt uppför. Vi var helt slut när vi väl var hemma.

Påskharen skuttar vidare!
Totalt blev det drygt nio kilometer med enorm höjdskillnad. Så nu har jag bestämt mig för att jag är färdigtränad inför TEC. Det blir nog en stilla lunchjogg på onsdag, men i övrigt ska jag vila och äta. Knät kändes av lite mer idag än igår så vila är nog på sin plats.

Nu har vi lämnat mitt underbara Skåne och dragit till Göteborg. Imorrn kör Mats och jag hem till Stockholm, medan barnen får stanna här hos farmor och farfar och sedan själva ta tåget på fredag. Påsken har varit en riktigt rolig roadtrip!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar