måndag 2 september 2013

Utmaningar som lockar och skrämmer

Ö till ö

Utbudet av spännande upplevelser och utmaningar ökar. För några år sedan handlade det mycket om att springa snabbare och att springa längre. Alltfler upptäckte ultralöpningen. Många löparvänner började snegla på triathlon och swimrun. Det räckte liksom inte att bara springa...

Igår gick Tough Viking av stapeln på Gärdet i Stockholm. Här kunde den hugade springa en hinderbana på 12 km där hindren bestod bland annat av is, taggtråd, lera och amerikanska fotbollslag.... Och snart är det dags för Sträcklöpet där man drar ett kompromisslöst streck på en karta och sedan får man springa där oavsett vad naturen innehåller. Sedan kommer Tjurruset som ju också är känt för att vara den tuffaste och kanske framför allt blötaste terrängen.

Men nej, den där typen av äventyr lockar inte mig. Jag tror att det blir lite för mycket jippo och lite för lite upplevelse. Men jag må ha fel - jag har ju faktiskt inte testat. Ett annat äventyr som jag heller inte kommer ge mig på, men som jag fascineras av är Ö till Ö som har genomförts idag. Här tävlar du i lag och ska för egen maskin ta dig från Sandhamn till Utö vilket inkluderar ca 10 km simning och 65 km löpning över totalt 19 öar. En fantastisk prestation som nära 200 personer har genomfört idag, däribland mina vänner Mats D och Kenneth G. Båda är i mål nu (stort grattis till dem!) och jag kan tänka mig att deras dag har varit något utöver det vanliga.

Så vilka tävlingar och upplevelser är det som lockar mig då? Nja, eftersom jag knappt kan simma så går ju triathlon och swimrun bort. Och att springa snabbt är väl det som jag är allra mest rädd för. Så då återstår väl ultralöpningen. Och hittills är det ju den som lockat mig allra mest. Att utmana sin uthållighet och att vara ute länge i naturen - det gillar jag. Jag är inte så sugen på 24-timmarslopp inomhus på en 200-metersbana, men att springa länge på stigar och terräng är härligt.

Och efter den här långa, långa inledningen kommer jag in på kvällens knäckfråga: TEC 2014. Jag insåg igår att anmälan kommer öppna när som helst och jag har inte bestämt hur jag vill göra. Efter förra gången var jag bestämd över att jag inte skulle springa igen. Jag funderade på att vara funktionär istället. Men varje gång ämnet kommer upp så känner jag ett obestämt sug. Vad är det som är så lockande med TEC!?

Jag funderar inte alls på 100 miles utan det är fortfarande 50 miles som gäller för mig. Om jag skulle anmäla mig så skulle det vara med ambitionen att springa på mindre än tio timmar. Jag har två gånger varit strax över tio timmar och vet att jag kan klara det utan problem, men första gångerna är själva genomförandet hela grejen, men om jag skulle göra det igen så skulle tiden bli viktigare.

Nä, jag blir nog inte klokare ikväll. Jag grubblar väl vidare och när anmälan öppnar får vi se vad som händer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar