onsdag 30 april 2014

Formbesked!

Bild lånad av Staffan

Igår kväll sprang jag intervaller med IF Linnéa och jag tror att det kan ha varit mitt allra bästa Linnéapass någonsin. Nu har jag i och för sig inte varit så flitig på Linnéa under våren, men ändå. Som vanligt kände jag mig lite seg på eftermiddagen och inte alltför sugen på att springa snabbt. Jag funderade till och med på att hoppa över passet och åka raka vägen hem istället.

Men slutligen bytte jag om på jobbet och kom till Zinken precis i tid för passet. Många löpare på plats trots att regnet hängde i luften. Vi tog en ganska lång uppjogg på tre kilometer och sedan löpskolning. Pedagogiskt och bra. Sedan var det dags för tusingar över Årstabron. Jag har faktiskt aldrig varit med på just detta pass, men har förstås hört mycket om dessa tusingar. Upplägget var 6-8 tusingar med 60 sekunder vila emellan. Min plan var att köra tusingarna i 4.45-5.00-tempo och springa sex stycken.

Det var ingen som skulle hålla just 5-tempo så jag startade med dem som skulle hålla 4.45. Min vana trogen drog jag på fort i början och landade den första tusingen på 4.22. Tänkte att jag måste sakta ner för att orka alla, men tvåan gick på 4.25 utan alltför stor ansträngning. Insåg att jag hade missbedömt min egen kapacitet. De kommande intervallerna gick på 4.23, 4.26, 4.21 och 4.19. Där var jag egentligen klar med mina sex intervaller. Ingen utom Micke var intresserad av att köra två till. Vi hade hållit samma tempo på samtliga intervaller så det passade ju bra. Vi beslutade att ta det lite lugnare på den sjunde och sedan köra hårt på den sista. Sagt och gjort! Den sjunde intervallen gick på 4.34 och den åttonde och allra sista brände jag av på 4.04! Och för att återkoppla till mitt förra inlägg där jag skrev om mitt livs snabbaste 400-ing (?) så kan jag ju nämna att jag i somras sprang mitt livs snabbaste tusing på just 4.04. Och då var det den första intervallen av fyra. Igår gick alltså den sista av åtta i exakt samma tempo! Mycket nöjd och glad! :-)

4 kommentarer:

  1. GRYMT jobbat!! :D Hade gärna dykt upp igår, men mina ben är lite sura från helgens lopp + måndagens intervaller med Run Tough. Men du, du har blivit utmanad! Titta här: http://linnharordet.wordpress.com/2014/04/30/jag-som-lopare/
    Kram Linn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att det känns i dina ben efter den prestationen! ;-) Tack för utmaningen - kul! Svar kommer inom kort. Kram!

      Radera
  2. Åh jag sprang alltid mina tusingar på årstabron när jag bodde i Årsta! Gillade mest att springa mot söder för åt andra hållet blåste det ofta motvind :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha - ja, vinden låg precis likadant i tisdags. Fast å andra sidan så var det ju lite mer nerlut när man sprang norrut... :-)

      Radera