onsdag 9 april 2014

Hur förbereder man sig för ett ultralopp?

Svaret på den frågan är förstås väldigt individuellt, men jag tänker berätta lite om hur jag tänker inför ultralopp. En viktig grund är förstås att jag känner mig hyfsat tränad för utmaningen. Att jag har fått till några riktigt långa pass och att jag känner att kroppen kan klara av den påfrestning det faktiskt innebär att springa i runda slängar tio timmar på raken.

Inför årets TEC känner jag att träningen har varit helt okej, men som alltid känner jag viss oro för mina knän. Men det ligger liksom utanför träningen. Jag har gjort det jag har kunnat för att bygga upp kroppen - om jag ändå får ont så är det något jag måste förhålla mig till när det sker. 

Mat brukar vara en av de största frågorna i ultrasammanhang och jag har nu lärt mig lite mer om vad som funkar och inte funkar för mig. Grunden är att jag inte alls blir sugen på att äta när jag springer eller har sprungit långt. Men självklart behöver jag påfyllning. Om jag börjar ta för mig av allt det söta och salta som brukar bjudas på vid matstationen blir jag snabbt illamående. 

Min grundregel är att dricka vatten de två första milen och därefter sportdryck eller iband cola (kan smaka oerhört gott vid sådana är tillfällen). Jag kommer också att fylla de fem små flaskorna som hör till mitt vätskebälte med resorb och försöka dricka en sådan flaska per varv under de sista fem varven.

För att undvika den söt/salta geggan i magen som det lätt blir när man planlöst grabbar tag i det som finns på matstationen så kommer jag ta med mina egna "specialare". Jag har märkt att jag helst vill ha något mera matigt, men utan att det blir för mastigt. Lösningen för mig är köttbullemackor. Gärna med rödbetssallad på så får jag en liten sockerkick också. En halv köttbullemacka vartannat varv blir nog bra. Dessutom tar jag med paleobollar som jag tidigare skrivit om här. Och slutligen salttabletter. Kan vara bra att ta vid de två sista varvningarna.

Ja, ungefär så tänker jag när det gäller mat och dryck under själva loppet. Dagarna innan lever jag ungefär som vanligt. Jag brukar kolhydratladda med Vitargo tre dagar innan. Det känns bra rent mentalt att veta att jag har gjort vad jag kan för att ge mig själv de bästa förutsättningar. I övrigt äter jag som vanligt, men väljer gärna mycket lax, potatis och grönsaker. Frukt mellan målen. 

Sömnen är det jag har svårast att styra över, men självklart försöker jag ge mig själv möjligheten att sova hyfsat många timmar per natt under veckan före loppet. Ja, sedan är det väl bara att sätta den ena foten framför den andra och se till att ha en riktigt rolig dag! :-)

Nu börjar det alltså dra ihop sig mot TEC och jag börjar verkligen känna lite pepp! Idag har jag börjat förberedelserna genom att köpa Vitargo och resorb. Och nu på kvällen har jag både rullat en laddning paleobollar och en laddning köttbullar. Ovanligt med sådan framförhållning! I morgon kommer fokus ligga på mer tekniska saker, typ Spotifylistor och pannlampor. Min förhoppning är att klara loppet på mindre än tio timmar och då kommer jag knappt att behöva pannlampa. Jag måste nog ha med den ut på sista varvet, men det är inte ens säkert om jag kommer behöva tända den.

Slutligen på fredag lägger jag fram kläder, ombyte, extra skor, ilägg etc. Vad har jag glömt att tänka på? Hur lägger du upp dina ultralopp?

Can't go wrong!

4 kommentarer:

  1. Spännande att läsa om förberedelserna. Jag har aldrig sprungit ett ultralopp, det längsta jag sprungit är en mil. Lite skillnad... Lycka till i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Att det nu närmar sig på riktigt. Jag kommer oavsett hur mycket jag läser från de som springer ultralopp, ha svårt att förstå hur fasiken man ens tänker tanken att ställa upp. Men oavsett, så hejar jag stenhårt på dig och hoppas att du får njuta mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Andreas! Men vänta bara - efter maran kommer suget efter mer... ;-)

      Radera