måndag 28 april 2014

En Olga är bättre än ingen Olga

Hela dagen har jag känt mig förkyld och hängig, men nu när jag har kommit hem efter en timmes träning så mår jag toppen! :-) Måndagskvällar betyder löpcoachning med Mälarmupparna och den här gången hade jag förberett dem på att det skulle bli ett tufft pass med Olgor

Vi hade deltagarrekord eftersom hela fyra av sex gruppmedlemmar dök upp. Vi samlades hemma hos mig och tog en långsam uppjogg bort till Sätra IP. Jag är mån om att hela träningspasset ska ta max en timme så jag insåg att vi nog bara skulle hinna med en endaste Olga. Men en Olga är bättre än ingen alls. Först körde vi lite löpskolning och knäböj. Jag hade raggat upp några extra löparklockor ur bekantskapskretsen så att alla kunde ha en klocka och hålla koll på sitt eget tempo. En Olga är 2000 meter och efter genomgång satte vi av. Katarina W var stark och låg långt fram hela tiden, jag slog följe med Ulrika och Katarina F och peppade dem. Det kan vara svårt i början att känna av hur mjölksyran ökar och minskar och jag tror kanske det är lättare att kontrollera tempot via andningen. Hursomhelst så gick vår Olga riktigt, riktigt bra! Jag är så imponerad av Ulrika som aldrig har sprungit en hel mil i sitt liv, men som kämpar på så bra med träningen och som ska springa loppet Paris- Versailles 16 km i september! Kommer gå kalasbra!

En Olga känns i både ben och flås!

Sedan sprang jag en riktigt snabb 400-ing bara för att det är kul! Tror att det kan ha varit mitt livs snabbaste 400-ing faktiskt, men jag klockade den inte så det går aldrig att bevisa! :-D Vi tog ytterligare några lugna varv och sedan blev det lugn nerjogg hemåt. Mycket bra pass och nu känner jag mig glad, frisk och nöjd. Tänk vad lite löpning kan göra!

Deltagarrekord! Snart får vi inte plats på selfien!
En annan sak som är rolig är att jag har övertalat Mälarmupparna att ställa upp i Vårruset. Det går just en måndagskväll här i Stockholm och vi tränar ju ändå på måndagskvällar. Och om man anmäler ett lag på sex personer så får man ju en picknick efteråt och vi är just sex personer! Man kan välja att ha tidtagarchip eller springa "fun run", men jag har förstås anmält oss för tidtagning. Ett utmärkt tillfälle att få lite tider att benchmarka sig själv mot. Det blir skoj!

5 kommentarer:

  1. Vad roligt att du har din egen lilla löpargrupp att coacha plötsligt, kan tänka mig att ni har roligt tillsammans!! Det låter som om du håller det på en bra, omväxlande och lagom nivå också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen kul! Fast i ärlighetens namn tror jag att jag är den som tycker det är roligast...! ;-)

      Radera
    2. Haha, kanske det, men om du har roligt och visar det tror jag det spiller över på de andra! Det brukar fungera så!

      Radera
  2. Haha! Du är ju så härlig! Snabbaste 400-ingen någonsin utan att du kan klocka. Men missförstå mig inte; helt rätt!!! Känslan att man fixat det är ju grym ändå (såklart)! :-))

    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha - man måste tro på sig själv Malin! ;-)

      Radera