tisdag 11 februari 2014

Vila och marathonplanering

Den tuffa träningsveckan fick ett abrupt slut redan i fredags eftersom jag kände mig trött och hängig. Inte riktigt sjuk, men kraftlös och grinig. Jag har som bekant svårt att avgöra när det är dags att vila, men nu har jag tagit det säkra för det osäkra och ägnat mig åt helt andra saker än träning under några dagar.

Och det har faktiskt varit skönt. Jag har odlat mina tämligen modesta husliga talanger och bjudit familjen på både nybakat bröd och croissanter. Jag bakade till och med en mjuk pepparkaka till söndagsfikat - något som i princip aldrig inträffar. Dessutom städade jag hela skafferiet och insåg att vi till exempel har fyra förpackningar florsocker, varav tre är öppnade, otaliga förpackningar med ris, bulgur, couscous och linser. Vi skulle kunna överleva länge på det vi har i skafferiet. Enbart färskvaror får inhandlas de kommande månaderna! :-)

Utöver att vara huslig har jag fyllt i blanketter om språkresor, tagit tag i några glömda bankärenden och planerat ett barnkalas. Ni ser - det går att fylla sin tid även utan träning!

Igår tränade jag inte heller, men jag gjorde något annat roligt och träningsrelaterat! Jag träffade Mats D som jag sprang Vintermaran med och vi började planera för nya stordåd. Vintermarans mål klarade vi ju galant och nu säger Mats att det är 3.45 som gäller på nästa mara! Det innebär 5.20-tempo dvs 8-10 sekunder snabbare per kilometer än på Vintermaran. Ja - det skulle kanske kunna gå. 

Men när ska vi klämma in det här loppet? Mats satsar på Swiss Alpine i sommar så våra löparambitioner är inte helt synkade, men som tur är verkar han inte ha problem med att klämma in en snabb mara mellan backträningarna. På Stockholm Marathon ska han vara farthållare så det kan heller inte vara loppet för oss.

Men efter en öl eller två så har vi nu hittat tre lopp som eventuellt skulle kunna passa. Kustmaran den 29 juni, Mariestads Marathon den 23 augusti eller Växjö Marathon den 18 oktober. Alla tre verkar vara hyfsat snabba, flacka lopp och det är ju vad vi är ute efter. Kustmaran har jag sprungit tidigare, men är det någon som har erfarenhet av Mariestad eller Växjö? Tacksam för input om dessa lopp! 

Men åh - så imponerad jag är av mig själv! ;-)

6 kommentarer:

  1. Hej!

    Såg en fantastisk dokumentär på Kunskapskanalen igår.
    Du kanske såg den? Om inte har du länken här.

    http://urplay.se/Produkter/180314-Loparnas-ultimata-utmaning

    Mvh Ulf S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulf S! :-)
      Nej, jag har inte sett den ännu. Klickade faktiskt igång den imorse (på jobbet), men när jag insåg att den var 90 minuter så var det ju bara att stänga ner... Sparar den till en annan gång. /Louise

      Radera
  2. Växjö är en varvbana (runt en sjö) precis som Vintermarathon med den skillnaden att det inte finns några backar alls, banan är i princip helt flack och därmed ganska snabb. Min löparkompis sprang Växjö två minuter snabbare än Vintermaran. Bra att du lyssnade på kroppen och bromsade lite!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha - det låter ju lockande! Enda nackdelen är väl att den ligger så sent - man kan nästan lika gärna köra Vintermaran igen då. Vore roligare på försommaren. Men vi får se hur det blir - tack för info i alla fall!

      Radera
  3. Wow!

    Kul att du försöker planera in maror, jag har ångest bara jag tänker på min första mara nu i vår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska inte ha ångest - kommer gå bra! Tänk på att du har lätt för att gå ut hårt och försök håll igen lite i början. Sthlm Marathon är nog faktiskt den roligaste maran för det är faktiskt en FEST! Spring och njut! :-) Jag är säker på att du klara sub3!

      Radera