onsdag 12 februari 2014

Vad vill du få ut av en löparklocka?

Jag har tvingats inse att min Garmin är riktigt trött och ledsen. Ständigt låg batterispänning, även direkt efter uppladdning. Visst funkar den fortfarande, men jag inser att några riktiga långlopp är på ingående och det kommer Mrs. Garmin tyvärr inte att fixa. Jag har en Forerunner 305 och har verkligen varit otroligt nöjd med den under de 3,5 år som jag haft den.

Jag är ju tyvärr inte alls särskilt teknisk av mig, men en del fiffiga funktioner har jag lärt mig att använda och nu när jag ser mig om efter ett alternativ är det svårt att hitta någon som känns lika bra. För 305an finns inte längre. Den klocka som känns mest lik min nuvarande är 310XT. Den har hela 20 timmars batteritid, men är också en ganska tung och klumpig klocka jämfört med de nyare modellerna.

Sedan har jag tittat en hel del på Garmin 620 som Staffan har skrivit om här. Den låter väldigt bra, men har "bara" 10 timmars batteritid och kostar ca 1500:- mer än 310an. På Garmins sajt finns en bra knapp för att jämföra olika klockor och efter mycket knappande på den här sidan har jag nog kommit fram till att valet står mellan dessa två.

Och vad är det då för funktioner jag vill åt förutom lång batteritid? Jag gillar att kunna ställa in skärmen själv och bestämma vilka och hur många infofält jag vill ha. Jag vill kunna förprogrammera intervallpass och sedan bara behöva bry mig om pipen. Ibland har jag laddat ner kartor till min Garmin och alltså kunnat springa i helt nya omgivningar utan att riskera att hamna fel. Det är inget krav, men lite kul att kunna göra. Och självklart vill jag kunna se kilometertider och snittider för hela rundor. Trådlös överföring verkar ju himla bekvämt också. Vad vill du få ut av din löparklocka och har du några tips att ge mig?

Springer man snabbare med en lättare klocka? ;-)

14 kommentarer:

  1. Jag har också 305:an och är supernöjd!
    Hoppas min håller ett tag till... :-) Jag använder nog inte så många funktioner, men "vanlig" distans och ibland intervall-uppläggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är bra att låta den ladda ur ibland - jag har en benägenhet att ladda efter varje pass. Hoppas din hänger med länge till, för det är verkligen en bra klocka!

      Radera
  2. Jag fick en tår i ögat när min 305 inte ville följa med på mina löpturer längre... Men 910XT blev en mycket bra ersättare. Den har ju batteri för oss som inte hinner runt TEC-sprinten under tio timmer (med marginal). Trådlös överföring med ANT är mycket behagligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju som att förlora en vän... ;-) Men 910an känns väl som en overkill för mig - jag kan ju knappt simma?

      Radera
  3. Körde tidigare med 305:an ända tills knapparna fastnade i låst läge. Det senaste året har jag kört med min frus Garmin 110. Väldigt basic och inget för dig.
    Nu har jag tagit ett rejält hightech steg och gått över till Runkeeper på mobilen och blåtand överföring till Pebble Watch.
    Lyssnar på Spotify och kan samtidigt köra Runkeepern som bryter musiken för mellantider.
    Kan även styra Runkeeper appen från klockan.
    Här är en liten video.
    http://www.youtube.com/watch?v=cy-JzBnmfMY

    Riktigt kul faktiskt.
    Och eftersom Pebble watch har programvara som uppdateras hela tiden så kommer den säkert ha alla funktioner du önskar inom kort.

    Mvh
    Ulf S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha - det låter ju spännande! Laddade ner Runkeeper för länge sedan, men använder den nästan aldrig.

      Radera
  4. Är själv sponsrad av TomTom med en klocka, så jag känner inte att jag riktigt bör uttala mig opartiskt i din fråga! (:

    Själv är jag dock nöjd so far!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha - det kanske är det som är svaret: Börja springa lite snabbare så att jag kan bli sponsrad! ;-)

      Radera
  5. Jag har tappat bort min stackars 305. Först var den borta i en evighet (försvann i flytt) men sen hittade jag igen den och blev så glad. La den på något "smart" ställe och nu är den puts väck. Har letat mig fördärvad, men det är nog bara att inse att den trillat ned i något som skulle slängas el så.
    Sitter nu och letar efter en klocka som ska likna den...Men jag vette tusiken vad man ska välja? 620 låter verkligen kul, men den är ju så hemskt dyr tycker jag. Frågan är ju om man då ska välja 310xt? Känner inte att jag direkt hittar någon som är "ungefär" som 305?

    SvaraRadera
  6. Har du använt min TomTom under ett tiotal rundor, inte riktigt blivit kompis med den. Finns det någon som känner sig riktigt hemma med klockan och kan ge mig lite support?

    Jag skulle vilja se snitttider per kilometer, hur funkar det? Jag kan se bästa fart, men det säger mig inte mycket. Snitt på rundan är bra, men snitt på km borde finnas, eller? Testat att ställa in klockan på Träning/Intervall och Träning/Distans för att i efterhand kunna se snittiderna, men det funkar inte.

    Lyckas inte heller kombinera användningen av Run och Stopwatch, vilket skulle kunna vara en lösning för att få snittider.

    Tar tacksamt mot support.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jonas! Jag slog slutligen till på en Garmin 310 XT och har aldrig använt TomTom så tyvärr kan jag inte hjälpa dig.

      Radera
  7. Hej, tack. Finns den funktionen jag efterfrågar på den? Snitttider per kilometer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Efter ett pass ser jag hur snabbt varje enskild kilometer gått samt ett snitt för hela rundan. Plus att jag ser kartan över hur jag sprungit etc etc.

      Radera