torsdag 20 oktober 2011

S.M.A.R.T!

Idag har jag varit på kurs. Suttit stilla hela dagen och tittat på ett oändligt antal slides i powerpoint. Visioner, mål och affärsplaner har virvlat förbi. Det här lärde jag mig:

S - Specifikt: Det viktigaste med ett mål är att det är specifikt, det vill säga att du i formuleringen svarar på frågan VAD det är för resultat du vill uppnå.

M - Mätbart: Målet ska vara mätbart så att man på ett enkelt sätt kan svara på frågan om du har uppnått målet eller inte.

A - Attraktivt: Ska vara attraktivt för dig och din ledning.

R - Relevant: Formulera för dig själv varför just detta mål är attraktivt för dig.

T - Tidsbestämt: NÄR ska du mäta huruvida du klarade det eller inte?

Vad säger ni, det här går väl att applicera på mycket mer än affärsplaner? Jag kan ju lätt använda denna formel på de tre mål jag haft för löpningen under 2011. Det är möjligtvis A:et som kan komplicera. Är det attraktivt för min ledning (familjen i det här fallet) att jag löptränar mest hela tiden? Eller blir jag attraktiv för min ledning om jag löptränar mest hela tiden? Det är kvällens knäckfråga! ;-)

2 kommentarer:

  1. Ypperligt att använda för löpmål. Brukar roa mig med smart(a)träningsprojekt

    SvaraRadera
  2. Jamen, på individnivå kan formeln modifieras på så sätt att "och din ledning" utgår. Ganska okomplicerat eller? ;-)

    SvaraRadera