söndag 2 oktober 2011

Försiktigt positiv i terrängen

Terräng i Segeltorp

Det har varit lika fint väder idag som igår och trots att jag bestämt mig för att vila foten så kunde jag inte motstå en kort löprunda. Mats tipsade mig att det finns bra terrängspår i Segeltorp. Det är ju supernära härifån - att jag aldrig sprungit där förut? Jag la i de nya inläggen i de sprillans nya terrängdojjorna och tog bilen bort till starten.

Valde 5 km-spåret och satte av över stock och sten. För det var verkligen krävande terräng. Jobbigt som sjutton, men ändå så himla skönt att komma ut i naturen. Skorna var bra och foten kändes bra under hela rundan, men nu efteråt känns det lite mer. Hursomhelst, 5 km tog 34 minuter vilket innebär 6,48-tempo. Jag hoppas kunna ta en runda där på onsdag också - sedan är det bara att hålla tummarna för att allt känns ok på lördag!

I senaste numret av Runner's World kan man läsa om hur man upptäcker fyra olika fel i löpsteget och vad man ska göra åt dem. Första punkten lyder: Du har smutsiga vader efter ett löppass.

Passar in i beskrivningen ovan?
Och så här såg jag ut efter dagens pass. Det här betyder tydligen att jag har bristande rörlighet i höfterna och svaga sätesmuskler. Som tur är innehåller artikeln även övningar som ska råda bot mot detta. Måste bara fixa ett långt gummiband först.

4 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna! Härlig dag i terrängen även i Tyresö för mig. Glöm inte att stretcha vaderna.

    SvaraRadera
  2. Å vad trist att foten fortfarande trilskas! Men tänkt på hur bra tränad du faktiskt är, så ta det lugnt och kör bara känna-efter-rundor utan att bränna för mycket krut. Håller tummarna för att foten ska kännas ok till på lördag!

    SvaraRadera
  3. Spännande med Segeltorp! Jag bor också nära och vill prova. Var ligger starten någonstans? Jag är ganska nyinflyttad och har dålig koll på hooden.

    SvaraRadera
  4. @Hanna: Terrängspåren hittar du om du tar Häradsvägen från E4an i riktning mot Stuvsta. Sväng in höger på Orrvägen (tror jag den heter) Följ den och sedan in på Tjädervägen. Den slutar vid en idrottsplats och där börjar ett antal terrängspår och även en kortare elljusslinga.

    Just nu har jag löpförbud, men när foten har läkt tar jag gärna ett pass tillsammans?!

    SvaraRadera