tisdag 26 juni 2012

Tankar om lopp

Jag surfade runt lite igår och försökte planera sensommarens lopp. Det var verkligen inte enkelt. Det finns ju så många roliga lopp och alltför lite tid. Dessutom lär det vara bra med något som kallas återhämtning ibland.

Efter lite funderande märkte jag tävlingskalendern framför allt fylldes på med långa lopp och inga kortare. Jag gillar verkligen att springa långt, men nog kan det vara kul att pressa sig lite hårdare på kortare sträckor ibland. Ja, jag är lite schizofren i det här avseendet. Hursomhelst - jag upptäckte att SUM och Hässelbyloppet går dagarna efter varandra. Inte bra. Förra året bjöd ju Hässelbyloppet (årets sista lopp för min del) på ett fint personbästa och det hade ju varit trevligt att göra till tradition! :-) Men valet mellan SUM och Hässelby känns ändå enkelt för mig. Det blir SUM så klart! Min första ultra och ett fantastiskt minne på många sätt. Klart jag vill göra om det!

Och istället för Hässelby har jag anmält mig till Hälsoloppet i Huddinge i slutet av augusti. En snabb milbana som säkert har förutsättningar att ge pers. Om jag mot förmodan skulle börja träna lite fart, vill säga...

Så nu ser året det ut så här ungefär:

April - Ultra (TEC) Lidingö 26 km
Maj - Marathon (Prag), Vårruset
Juni - Marathon (Stockholm, Parloppet
Juli - Marathon (Jubileums)
Augusti -Ultra, Bellmansstafetten, Hälsoloppet
September - Marathon (Medoc)
Oktober - Ultra (SUM)

Kanske fyller jag spontant på med några millopp som I Form-loppet eller Topploppet. Vi får se! Eller har ni några tips på lopp som inte får missas? Och sen vi får väl se hur alla skador utvecklas...

Karhu Fast Ride

På tal om skador har jag lyxat till mig med nya skor. Igen! Inte för att jag vet om de hjälper mot onda knät, men jag har hört många prata varmt om Karhu och jag får väl i ärlighetens namn erkänna att jag inte är helt nöjd med mina två senaste skoköp (Nike Lunarglide och Asics Nimbus)

Så självklart blev det lite transportlöpning hem från jobbet även idag och det var härligt! Det kom ett rejält skyfall under eftermiddagen, men när jag stack iväg sken solen och det doftade så gott efter regnet. Skorna kändes bra - och knät kändes ganska bra! Jag fortsätter med stretch och styrekeövningar och hoppas på det bästa!

4 kommentarer:

  1. Kul att du har med SUM och Hälsoloppet!
    Har du inte funderat på något lopp på din, som jag tror, bästa distans - halvmaran?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tror inte att det blir någon halvmara i år. Sthlm halvmara är veckan efter Marathon du Medoc, så det känns inte aktuellt. Och så är det nog så att jag faktiskt inte tror att jag kan springa en halvmara snabbare än i höstas. Fast det innebär så klart inte att jag aldrig kommer springa en halvmara igen - det är ju faktiskt en väldigt "trevlig" distans!

      Radera
  2. Lidingöloppet då...? Det är jättekul :)
    Du får skriva mer om skorna när du hunnit testa de lite mer - de ser väldigt fina ut i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lidingöloppet sammanfaller varje år med bokmässan i Göteborg, vilket ju är årets höjdpunkt i min bransch. Så det är tyvärr helt uteslutet. Men Lidingö Ultra körde jag ju sprintvarianten av i år, och nästa år kanske jag kör all in! :-)

      Radera