söndag 22 maj 2011

Maran närmar sig...

Ja, det här är sista helgen för långpass! På lördag kommer jag ha fjärilar i magen när jag står i startfållan.
Jag var på "dammiddag" i fredags kväll, men trots det var jag uppe hyfsat tidigt och stack iväg längs vattnet mot Skärholmens gård. Jag ska villigt erkänna att jag kände av dammiddagen, men efter ett tag lossande det dock och benen pendlade på. Jag hade med mig vatten i vätskebälte och en halv flapjack i bakfickan.

Efter en mil drack jag lite och fortsatte via Pettersbergsvägen mot Vinterviken. När 18 km var passerade närmade jag mig hemmet, men fortsatte faktiskt och la till ytterligare 6 km. När jag slutligen var hemma efter drygt 24 km kände jag till och med att jag hade kunnat fortsätta... Om jag kan prestera detta "dagen efter" så måste jag ha goda chanser att lyckas genomföra ett marathon. Eller vad säger ni?

Hemma efter långpass!

Efter en snabb lunch hoppas barnen och jag in i bilen för att åka till Nyköping och hälsa på goda vänner. Mats skulle också med, men han ligger ju i hårdträning inför Vätternrundan, så han bestämde sig för att cykla dit! Barnen och jag kom ner på eftermiddagen och hann både fika och spela kubb innan nedanstående filur plötsligt uppenbarade sig i köket - cool frilla! :-)

Tuppkammen växer!
 Idag har det varit fullt upp med barnkalas, föräldramöte inför sommarens scoutmöte, jobb och annat, men jag lyckades ändå klämma in 12 långsamma kilometrar i spåret. Tungt idag får erkännas. Nu är det vila som gäller. Kanske ett kort pass på onsdag, men annars ska jag bara äta och vila. Och hinna med två jobbresor och hundra andra saker som inte kan vänta... :-S

2 kommentarer:

  1. Hej, vad skönt det låter att tugga på km efter km. Men jag hoppas att du nu tar det lungt inför maran? Jag har ingen erfarenhet av maran, men det är kollegans 18-19:de mara. Han har dragit ner rejält på sin löpträning. Tränar just nu för att hålla kroppen igång. Han har också börjat äta mindre (viktnedgång) för att börja ladda 3 dagar innan maran med kolhydrater (pasta/ris/potatis) och protein. Viktbalans.

    Hur gör du?
    (nej jag trönar inte inför maran, men jag börjar sätta som mål att springa maran 2013... Vågar jag?!)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Klart att du vågar! Jag har heller ingen erfarenhet av springa en mara, men går väl mest på känsla. Alla virusinfektioner under våren har hämmat träningen, framför allt kvalitetspassen har i princip helt uteblivit.

    Långpasset i helgen var definitivt det sista inför loppet. Nu vilar jag, men kommer ta en kort 6-kilometerare ikväll för att hålla igång kroppen.

    Helst skulle jag bara vilja äta och sova just nu, men det är sjukt mycket på jobbet, bland annat två resor som gör att jag måste stiga upp i ottan och komma hem sent. Inte optimalt, men vad gör man?

    Jag försöker tänka att jag ska en riktigt rolig dag på lördag. Målet är att genomföra och det tror jag verkligen att jag kan. Tiden är av sekundär betydelse, men förhoppningen är dock att klara runt 4:30.

    Håll tummarna för mig! :-)

    SvaraRadera