fredag 2 mars 2012

Sportlovet - en resumé

Det här sportlovet kommer att gå till historien som ett av de mest innehållsrika ock soliga sportloven! Och kanske är det så att ju äldre barnen blir desto mer aktiv kan hela familjen vara. Den här veckan har vi knappt sett röken av våra äldsta pojkar som susat utför backarna med sina kompisar hela dagarna, medan Mats och jag har åkt mycket tillsammans med yngste sonen. Tidigare år har Mats och jag fått dela upp oss mellan barnen.

Smöråkning

Vi har varit i Sälen många gånger, men den här gången bokade vi så sent (i mitten av december) att det var svårt att hitta stugor under sportlovsveckan. Slutligen hittade jag en i Lindvallen som jag bokade. När vi kom upp i söndags och hittade den lilla och faktiskt rejält sunkiga stugan var jag först lite besviken. Men ju längre vi är här, desto bättre tycker jag den är. Den stora fördelen är att den ligger mitt i backen. Verkligen "ski in - ski out"!

Vi kom upp i söndags i så pass god tid att vi hann med några åk innan liftarna stängde och sedan var vi hemma på kvällen och tog det lugnt och spelade spel. På måndagen körde i vi utför på förmiddagen och sedan testade jag längdspåren på eftermiddagen. Jag genomförde Tjejvasan 2008, men har verkligen ingen erfarenhet av längdåkning och har knappt åkt sedan dess. Jag tycker att det är underbart härligt, men känner att jag inte har kontroll. Blir rädd i nerförbackarna och står stel som en pinne och vevar med armarna. Så lite teknikträning vore nog på sin plats, men den här veckan har det mest blivit lite hasande och stakande, men skönt ändå.

I tisdags körde Mats och jag längd tidigt på morgonen och sedan utför med barnen. After ski med goda vänner i Lindvallen och därefter god middag på Olarsgården med ytterligare en annan familj. Man är aldrig så social som i fjällen! :-)

På onsdagen hade vi en extrem dag i positiv bemärkelse. Solen strålade hela dagen och vi lyckades lura med oss både den äldste och den yngste sonen plus en kompis ut i längdspåret. Ingen av dem hade stått på längdskidor förut, men det gick fantastiskt bra! Till och med åttaåringen svischade iväg som om han aldrig hade gjort annat!

Man blir törstig i fjällen!

Vi tog oss till en mysig våffelstuga där vi satt ute i solen och gottade oss.

Belgiska våfflor - mums!

Ser ni hur bra vi har det?

När vi kom hem hoppade vi i slalompjäxorna och ut i backarna för att vid halvfem-tiden packa ihop badkläderna och sticka till äventyrsbadet Experium. När vi kom ut därifrån, ganska möra, strax före åtta på kvällen åkte vi direkt till restaurangen Lammet & Grisen där vi smorde kråset tillsammans med tre andra familjer. Gissa om vi sov gott den natten?!

Igår strålade solen hela dagen, men Mats och jag som var upp tidigt hade det bakhalt och jobbigt i längdspåret. Då var det roligare i backarna även om det snart blev "smörigt" när solen låg på. Det var 9° varmt så det var ingen snabb åkning... Då passade det bra med långlunch uppe på toppen! Guldkant på tillvaron!

Viltfärsbullar med kantareller.

På kvällen kom våra vänner över på middag och det visade sig att det lilla, lilla stugan funkade utmärkt för 11 personer! Den är nog inte så dum ändå...

Eftersom längdturen med barnen var en sådan succé ville även mellankillen testa! Idag hade vi varit ute hela familjen tillsammans med två av kompisarna. Och även om solen sken så var det rejält blåsigt. Vi tog bilen bort till Gamlegården och åkte därifrån till Storfjällsgraven. Upp på kalfjället och vinden yrde omkring oss. Det var riktigt tufft och lite mer gnäll från lillkillen den här gången. Men vi kom upp till våffelstugan där vi fick varm choklad och vilade oss innan det var dags att svischa ner för berget igen. Killarna var tuffa och klarade strapatsen jättebra!

Hela gänget vid starten!

Imorgon blir det nog lite längd på förmiddagen och sedan utförsåkning. Sista dagen imorgon... Tänk vad tiden går fort när man har roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar