fredag 9 mars 2012

Ilägg eller inte ilägg - det är frågan


Mina kära fötter som skött sig klanderfritt i över 40 år har blivit så knepiga. Är det inte hälsporre så är det hälsena, eller också bara några diffusa symptom. I fjällen tyckte jag hälsenan kändes mycket bättre och jag var också mycket flitig med mina tåhävningar. Sedan kom jag hem och sprang den där snabba milen och då fick jag känningar direkt. Deppigt värre.

Så har jag gått omkring och funderat över mina ilägg i skorna som jag skaffade i december för att bli av med hälsporren. De är inte helt bekväma. Ändå så har ju problemet med hälsporren blivit mycket bättre. Men hälsporre har jag bara på högra foten och det är efter att jag började med iläggen som jag fått problem med vänster hälsena. Ni förstår vart jag vill komma...

På onsdagens lunchjogg tog jag det vågade beslutet att springa utan ilägg! Sprang lugnt och försiktigt och det kändes bra! Inga känningar i hälsenan varken före eller efter!

Ändå har ilägget i högerdojjan definitivt varit bra för hälsporreproblematiken och jag känner mig inte redo att helt och hållet sluta med det. Så nu står jag här och velar - kan man springa med ilägg i enbart höger sko? Det är helgens stora fråga! :-)

6 kommentarer:

  1. Jag hade samma problematik för dryga året sedan. Skippa inläggen efter den akuta fasen. Funkade för mig. Jag vill ju gärna att dina fötter ska vara bra inför TEC bl a :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Edit myself Obs!
      Iläggen pluralis d v s testlöpa utan bägge - annars löper du :) en risk att få obalans och kompensationssmärta.

      Radera
  2. Obekväma ilägg låter ju inte bra. Kanske dyrt, men kan du kolla upp nåt annat ställe som gör annorlunda ilägg? Jag har tänkt att fixa ett till par som är lite annorlunda än de första. Jag har också bara iläggen när jag springer, men egentligen tror jag att det bästa är att ha dem hela tiden. Även om det inte är samma belastning som spenderar man ju mer tid gåendes än springandes. Kan du testa att ha iläggen i vanliga fall, men inte när du springer?
    Jag var jätteslarvig med ilägg och hade dåliga skor i somras, och blev tyvärr sämre, så jag försöker att ha iläggen så mycket jag kan. De jag har nu har en skinyta, och är ganska hårda, så ska kolla om jag kan beställa ett par till som är lite mjukare.
    Annars säger jag som Lars, båda eller inget ilägg.
    Vet inte om det var nån hjälp men så resonerar jag i alla fall :)

    SvaraRadera
  3. Ok - ni verkar vara eniga om att det måste vara balans mellan skorna. Jag ska experimentera lite. Kanske är det i själva verket skorna som jag inte är helt förtjust i? Ska testa att lägga iläggen i mina gamla Adidas och se hur det känns.

    SvaraRadera
  4. De kan ju funka olika bra i olika skor. Vilka skor testade du dom i när du provade ut iläggen? Det är ju viktigt att de är anpassade för de skor som du kommer att använda mest.

    SvaraRadera
  5. Grejen är att det var ortopeden som provade ut Lunarglidesen åt mig i samband med att jag skaffade iläggen. Så de ska ju passa perfekt för mig - både skorna och iläggen. Men jag testar runt lite så får jag se. Annars kanske jag tillbaka med iläggen och ser om jag hitta några andra skor som jag trivs bättre i.

    SvaraRadera