söndag 11 september 2011

Ont i hälsenan!

Idag hade jag tänkt att det skulle bli ett sista långpass före loppet på lördag. Mats ville hänga med på 12 km, och därefter tänkte jag fortsätta ensam. Vi kom iväg ganska tidigt, vid 8.30, kanske för tidigt med tanke på hur kaffet fortfarande skvalpade omkring i magen.

Morgontidige Mats

Jag märkte direkt att det var något som kändes fel i foten. Ont på vänster sida av hälsenan. Mest i uppförsbackar, men jag kände faktiskt av det hela tiden. Oroande och irriterande att det kommer nu när det dags för halvmaran. Vi sprang dessutom en ovanligt kuperad runda och det var riktigt jobbigt. Vi fick i alla fall ihop de där tolv kilometrarna som Mats ville och efter det var jag mer än nöjd. Det är faktiskt en riktigt skön start på dagen att komma ut och springa i vacker natur.


Det trötta och strävsamma gamla paret

Nu har jag smort in foten med ormsalva. Inte för att jag vet om det hjälper, men det var vad jag hade hemma och det kändes som att jag måste försöka göra något i alla fall. Nu får det bli ordentlig vila under veckan. Jag har egentligen planerat ett kort och snabbt pass på onsdag, men om foten inte är ok så stryker jag det. Så vila och äta är väl det som står på schemat under veckan. Låter inte så tokigt trots allt! :-)

3 kommentarer:

  1. Jag har både lite praktiska och teoretiska kunskap om hälseneproblem, hade egna besvär samtidigt som jag gick fortbildningskursen
    KLASSISK MASSAGE OCH IDROTTSMEDICIN, 15 p vid GIH-Sthlm häromåret. Nu hoppas jag att det inte är någon större skada skedd, inte desto mindre bör du vara observant så att problemet inte blir långvarigt. Jag tror att din "alternativträning" i torsdags kan vara den utlösande faktorn, jättesnyggt - javisst, men tufft för vad-, lår- och sätesmuskulatur. Detta i kombination med ökad löpträningsmängd i kuperad terräng samt tennisens stopp och start kan vara "the shit". Helt rätt att vila nu - även från tennisen, fortsätt med linementet - massera även hälsena och vadmuskler och för ***** använd fotriktiga skor under veckan nu!! Vill du vara riktigt duktig kan du köra excentrisk-broms-träning av vadmuskulaturen enl ex.

    http://www.capioartroclinic.se/upload/PDF%20filer/Patienter/H%C3%A4lsena/Traningsprogramvidhalsenetendinosmittportion.pdf

    SvaraRadera
  2. Tack Lars för info! Ska försöka kurera mig så gott det går, men minst en tennismatch och ett par klackskor kommer att slinka med denna vecka. Det som inte dödar härdar... ;-)

    SvaraRadera
  3. Ojoj, ta det lugnt nu! Om du behöver gå på party kanske dessa kan funka?
    http://www.vibramfivefingers.it/eng/Paillettes.aspx?gender=W

    Du har ju gjort all träning, så försök verkligen att inte belasta mer än nödvändigt! Håller tummarna för dig!!!

    SvaraRadera