söndag 21 augusti 2011

Norsborg - Liljeholmen

Finns det så många bättre sätt att spendera en söndagseftermiddag än att springa i vacker natur tillsammans med en grupp nya och halvnya bekantskaper? Jag tror inte det. Roger från TSM hade aviserat långpass idag. Från Norsborg till Liljeholmen. Kul, tänkte jag, det hänger jag på. Fia, Helena och Lars från TSM skulle också med. Och Fröken Strävan. Så roligt! Jag hade lite problem med familjelogistiken, men de hjälpsamma barnen skulle se till att allt funkade på hemmaplan.

Jag mötte upp Fia och Helena på perrongen och Fröken Strävan satt redan på tåget när vi klev på. När vi kom fram till Norsborg väntade redan några hugade löpare. Efter en liten stunds väntan blev gruppen totalt 17 personer. Roger själv kom sent och det visade sig att han var sjuk och kunde inte följa med. Helena hade sprungit den här sträckan längs vattnet förut och från Vårby är jag ju själv välbekant med området, så vi lovade att vara vägvisare.

Helena och Fia tog täten och vi började med en lång sväng söderut så att vi rundade vattenreningsverket och kom ner längs vattnet. Jag hade rejält ont i benhinnorna i början, men det släppte efter ett tag.

Lite diskussion innan vi delade gruppen

Vi märkte ganska snabbt att vi hade olika tempon i gruppen och efter Slagsta delade vi upp oss i två grupper. Helena skötte vägbeskrivningen i den snabba gruppen, men jag blev guide i den lite långsammare. Vid Café Lyran skulle vi pausa och där skulle Roger vänta på oss. Vi tuffade på och njöt av det vackra vädret. Det är mycket uppför från Vårby, men vi tog det lugnt och väntade in varandra när det behövdes. Det var riktigt, riktigt härligt! Det blev hela 17 km innan vi slutligen nådde Lyran och då möttes vi av den snabba gruppen som precis fikat klart och skulle fortsätta. Vi tog en rejäl paus med kaffe, glass och mackor. Så skönt, men man får akta sig för att inte stelna till totalt. 

Anna äter glass vid Café Lyran

När vi hade fyllt på ordentligt med energi fortsatte vi med Liljeholmen som mål. Vi fortsatte att springa längs vattnet och passerade Klubbensborg, Hägerstenshamnen, Vinterviken, Trekanten och så slutligen var vi framme i Liljeholmen efter totalt 23 km.

Så här trötta var Wanja och Anna inte alls! :-)

Nu var vi nog alla ganska nöjda med vår dag. Alla skulle iväg åt olika håll, de flesta tog T-banan, men jag bestämde mig slutligen för att vända och springa samma väg längs vattnet tillbaka hem. Och då märks det ju vilken skillnad det kan vara att springa med sällskap! Mycket tråkigare när man är ensam, men faktiskt lite snabbare! Men plötsligt flög det in nåt litet kryp i mitt öga och det gjorde jätteont. Blinkade och blinkade och undrade varför detta måste hända under den enda lilla bit idag som jag sprang ensam? Till sist fick jag hjälp av en förbipasserande att få ut krypet ur ögat. Tack! Ytterligare fem kilometer fick jag ihop och när jag var hemma efter knappt 28 km var jag mer än nöjd. Vilken härlig dag!

Hemma efter en lyckad dag!

Och vilken bra träningsvecka jag har fått ihop totalt! Först snabba I Form-loppet, sedan snabbdistans med TSM och nu ett riktigt bra långpass. Slår jag ihop allt det blir det nästan 48 km i 5,49-tempo! Samt två timmar tennis. Undrar hur jag ska kunna toppa det under kommande vecka...?
Tack alla för en superdag!

1 kommentar:

  1. Du är ju fantastiskt stark! Fortsätta 5km till själv är verkligen bra jobbat! Men nu när du var så himla grym hela förra veckan måste ju den här veckan bli lite återhämtning, så att du kan vara grym igen nästa vecka :)

    SvaraRadera