söndag 20 maj 2012

Löpning vs. bilkörning

Kom nu lilla båten så åker vi!
 Det har blivit mycket bilkörning för mig den här helgen. Lite synd på en långhelg med fint väder, men nu känns det mycket bra att båten är hämtad och på plats i Stockholm. Den långa bilfärden fick mig att fundera lite över dagens effektiva samhälle.
Jag tycker om att köra bil. Då har jag "fritt". Jag kan helt enkelt inte göra något annat än att köra bilen, men ändå har jag möjlighet att, till viss del, låta tankarna flyga fritt. Om jag vore passagerare skulle jag ju kunna göra något annat - läsa eller fixa något. Som förare kan ingen kräva något mer av en än att man framför fordonet på lämpligt sätt. Dessutom är det så att man i princip aldrig (övningskörning undantaget) kör bil utan att ha ett praktiskt mål. Man ska handla, hälsa på släktingar eller något annat. Bilkörningen är en transportsträcka och under tiden är man fri.

Så är det ju inte med löpningen. Eller sällan åtminstone. Tankarna fladdrar minst lika bra som när man kör bil och man kan ta sig från punkt A till B, men där slutar likheterna mellan bilkörning och löpning. Löpningen har ett egenvärde som gör den hamnar på en prioriteringsskala som styrs av mängden tid. Löpning är alltså en egoistisk handling, men bilkörning är en neutral och praktisk handling. Obs att hela resonemanget bygger på en enskild individ och ingen hänsyn tas till större frågor som till exempel mijöaspekten.

Summan av ovanstående resonemang är för mig att bilkörning kan vara väldigt njutbart. Helgens 12-13 ensamma timmar i bilen var på det sättet lyxiga. Tid för mig själv, möjlighet att lyssna på enbart den musik jag själv väljer och absolut inget dåligt samvete! Tvärtom - jag fixade ju en båt som hela familjen kommer att ha glädje av!

På den negativa sidan hamnar att jag har blivit vrålförkyld! Det hade jag kanske blivit ändå, men usch så jobbigt att bli det just nu. Först superont i halsen, men nu börjar det gå över i snuva. Men visst blir man av med en dunderförkylning på två veckor? För då gäller det!

Jag är allt lite mallig att jag fixade det här på egen hand!

1 kommentar:

  1. Jag älskar att åka bil själv. Njuter till max av ensamheten och egenhändigt vald musik, så jag förstår absolut känslan du beskriver. :)

    Är grymt impad över att du rattade hem ett släp med en båt på! Vet inte om jag hade vågat mig på det, faktiskt.. :)

    SvaraRadera