onsdag 2 maj 2012

Funderingar kring Sthlm Marathon

Dags att förbereda sig?
Idag är det en månad till Stockholm Marathon! En månad går fort. Det har hela tiden känts avlägset och jag har fokuserat på TEC och mängdträning. Men om jag ska springa snabbare i år än förra året så är det hög tid att börja träna kvalitet. Min uttalade ambition är att komma i mål under 4 timmar. Det innebär ett jämnt 5:40-tempo. Förra året sprang jag i 6-minuterstempo. 20 sekunder per km låter kanske inte så tufft, men det är ändå en avsevärd skillnad. Dock tog jag ju aldrig helt ut mig förra året, så kapacitet att förbättra borde jag ha.

Nu har jag fått mitt startbevis och all information om loppet och jag börjar känna att det här ska bli kul! Tiden är heller inte det avgörande, utan det är ju hela upplevelsen. Men visst vore det kul med 3:59:59... :-)

Därför kommer jag satsa mer på kvalitet än mängd under maj månad. Grundträningen är definitivt gjord och några långpass kommer det trots allt att bli, bland annat nästa helg då vi springer Prag Marathon "just for fun". I övrigt ska jag satsa på snabbdistans, intervaller och några backträningar.

Jag började idag! På lunchen när det var dags för min onsdagsjogg slog jag till med snabbdistans. Det var den vanliga rundan runt Riddarfjärden och den inkluderar som vanligt den fruktade Västerbron. Snabbdistans över Västerbron borde inte vara en hit. Men det var det! Tro det eller ej, men jag gasade på som en galning och det gick över förväntan. I backen över bron var det till och med en cyklist som kommenterade mitt höga tempo. Tack för det! Kom tillbaka till kontoret efter lite drygt 7 kilometer i 4:57-tempo! Mycket nöjd! Och kul var det också! Nedräkningen har börjat...

1 kommentar: