onsdag 1 februari 2012

Företagshälsovård?

Bästa hälsovården?

Häromdagen blev jag så glad när en kollega föreslog att vi skulle bilda en grupp och springa Vårruset tillsammans! Om man är sex stycken som anmäler sig tillsammans får man en picknick-kasse när man går i mål. Faktum är att denna picknick är faktiskt vad som fick mig att börja springa över huvud taget för ett antal år sedan. Så här gick det till:

Jag hade fått mitt andra barn och var med i en så kallad mamma-grupp på BVC. Alla i gruppen hade fått barn i slutet av sommaren och när våren nalkades och barnen hunnit bli drygt ett halvår så var det en i gruppen som sa att nu var de fem stycken som skulle springa och om bara en till av oss anmälde sig så skulle vi få en pick-nick. Jag hade ALDRIG sprungit 5 km någonsin, men tänkte att för en pick-nick så skulle jag väl kunna göra det. Sedan hade jag faktiskt lite ångest, men tränade en del och lyckades komma till en nivå när jag kunde springa 5 km utan att stanna. Och kvällen för Vårruset var fantastisk. Varmt och soligt och vi sprang och hade en supermysig kväll tillsammans.

Det där gav förstås blodad tand och senare samma år sprang jag faktiskt min första Tjejmil. Efter det har löpningen varit ett sporadiskt inslag i mitt liv, men först 2010 började jag träna kontinuerligt.

Nåväl, det var en liten anekdot för att visa att Vårruset har en speciell betydelse för mig. Jag vill inte vara den som driver löprelaterade aktiviteter på jobbet och därför var det så kul att någon annan föreslog detta. Jag gick igång direkt förstås, även om jag var tvungen att räkna lite på fingrarna hur många dagar det skulle bli mellan Vårruset och Stockholm Marathon. men det blir nog perfekt! Fem snabba kilometer på tisdagen, och sedan marathon på lördagen. Det blir perfekt! Nu är vi anmälda och jag har föreslagit en frivillig lunchjogg varje onsdag som träning. Kanske fixar vi några snygga tröjor för vårt lag eller gör något annat kul. Vi är så få på min arbetsplats så ett lag innebär faktiskt att ALLA på jobbet ställer upp! Bättre kan det väl inte bli?

Jag började företagshälsovården direkt med en härlig lunchjogg!

1 kommentar:

  1. Hälsofrämjande ledarskap i praktiken från din sida och faktiskt ett bra pass dagarna innan Sthlm Marathon + en söt story, förstås :-)

    SvaraRadera