fredag 2 december 2011

Some like it hot!


Jag har länge tänkt att yoga vore bra alternativträning för mig och jag har sneglat lite extra på bikramyoga, eftersom man då verkligen stretchar ut och mjukar upp alla muskler och leder. Jag tänkte att det nog kan ha positiv inverkan på min lilla fot.

Så jag googlade runt och hittade Bikram Yoga Söder, inte alltför långt bort från jobbet och bokade in mig på ett pass på fredag eftermiddag. Och eftersom den här veckan gått minst lika snabbt som alla andra veckor så sa det bara svisch och så var det fredag eftermiddag.

Jag kom dit i god tid och betalade för ett tiodagars introduktionspass. Det innebär att jag kan träna hur mycket jag vill under de kommande tio dagarna. Fast jag visste ju inte då om jag skulle vilja det... Lokalerna var fräscha och jag bytte om och fyllde på vattenflaskan. Jag hade med egen yogamatta, men man kan också hyra där. Jag gissar att vi var ca 30 stycken och till min förvåning var det inte enbart kvinnor, utan säkert 8-9 män.

Passet som skulle hålla på i 90 minuter började och jag hälsades särskilt välkommen eftersom jag var ny. Jag fick veta att mitt mål idag var att stanna kvar i lokalen under alla 90 minuter. Jag skulle ta det lugnt och inte anstränga mig för mycket, eftersom många som är ovana vid värmen bli illamående. Men jag tyckte faktiskt att jag hängde med riktigt bra! Åtminstone den första timmen. Jämför jag med den yoga som jag testat tidigare så skulle jag säga att det här är mer isolerade rörelser. Annars är jag van vid serier med rörelser som man ska komma ihåg, men här var det betydligt kortare övningar. Värmen och luftfuktigheten gjorde att hjärtat pumpade på och jag hörde hur det dunkade och dunkade. Riktigt obehagligt. Jag drack mycket mellan övningarna. Det var skönt. Hela kroppen fick sig en rejäl genomkörare och jag stretchade ut alla musklerna. Det var några balansövningar som jag hade svårt att göra på min onda fot, men i övrigt gick det bra. Mot slutet var jag ändå helt slut. Jag hade ingen klocka och tappade helt tidsuppfattningen. Hade ingen aning om det var fem minuter kvar av passet eller om det var trekvart. Som tur är var det snarare fem minuter när jag kommit till det stadiet och jag lyckades alltså hålla mig kvar i rummet hela passat. Mission accomplished!

Sammanfattningsvis kan jag säga att det var både tufft och skönt och jag kommer definitivt testa snart igen! Någon annan som kört bikram på sistone?

2 kommentarer:

  1. Låter verkligen som det kan bli en vana! Jag har tänkt att testa efter jul på vårt nyöppnade ställe här i uppsala! Har funderat på Bikram yoga i sisådär en elva år nu, så det borde vara dags :)

    SvaraRadera
  2. Jamen, jag minns att du sagt att du inte vill springa Sthlm Marathon "för att du inte gillar värme"?? ;-) Och när jag sprang den var det ca 15 grader... :-D

    SvaraRadera