lördag 14 augusti 2010

Kvalitetspass

Mats är redo för intervallpass

Mats och jag gick upp relativt tidigt för att få njuta av de svala morgontimmarna. Men det är en otroligt värmebölja - 20 grader i skuggan klockan sju på morgonen! Vi hade bestämt oss för ett kvalitetspass i Sätra. Mitt livs första kvalitetspass bör kanske tilläggas. Jag har alltid bara satsat på uthållighet och tempo har varit sekundärt.

Hursomhelst, Samuer tog cykeln och Mats och jag joggade de drygt två kilometrarna som uppvärmning. Väl där var det Mats som var coach. "3 x 80 meter allt vad du har" beordrade han. och gjorde förstås samma tjurrusningar själv. Samuel hängde på. Han är ju friidrottskille och hade till och med spikskorna med sig. Rutinerat!

Sedan blev det löpskolning med skip, sprätt, bakspark och allt vad det heter. Nu var vi varma så det hette duga. Och nu var det dags för den stora utmaningen: 10 x 400 meter. De fem första var väl ok. Samuel påstod till och med att han var imponerad av oss. De tre sista varven gick för mig i nästan ordinarie joggingtempo...

Trötta och nöjda!

Vi hade rejält med vatten med oss och det behövdes sannerligen för solen strålade obarmhärtigt över oss hela tiden. Nedjoggen hem gick långsamt, men var ganska skön. Jag är nöjd med mitt kvalitetspass och räknar förstås med att detta enda pass gjort mig till en mycket bättre löpare!
Samuel och Mats pustar ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar