söndag 12 september 2010

En härlig vandringshelg

Oändliga vidder.
Som jag skrev i förra inlägget kände jag mig lite seg, och mycket riktigt fick jag en präktig förkylning. Ingen löpning på hela veckan och en viss oro för att inte kunna genomföra halvmaran har infunnit sig. Det vore så surt! Nåväl, i helgen trotsade jag förkylningen och åkte med Lotta och Camilla till Sälen för en härlig vandringshelg. Tveksamt om det var bra för kroppen, men det var definitivt bra för själen!

Vi stack iväg tidigt fredag morgon i Lottas bil och var uppe i Sälen vid lunch. Vi åt nere i byn och checkade sedan in på Gamlegården. Eftersom vi ville bo tillsammans fick vi sviten. Lyxigt!

På med bra kläder och så ut på fjället. Jag hade Kattis gamla vandrarkängor på mig och det var jag så glad för! Det var otroligt blött och både Lotta och Camila fick hela tiden stanna och byta mellan gympadojjor och stövlar, men jag klarade mig helt torrskodd med min kängor!

Det var kyligare än vi hade räknat med och mössorna åkte fram efter bara några hundra meter. Vi gick väl en dryg mil där på eftermiddagen och kom hem lagom till en god och mysig middag på Gamlegården.

Camilla och Lotta utanför Gamlegården
Den långa dagen tog ut sin rätt och vi somnade redan före midnatt. Därför var vi (åtminstone jag!) pigga på morgonen och efter en rejäl frukost, då vi även fick göra i ordning lunchpaket och fylla våra kaffetermosar, tog vi bilen till Tandådalen. Vi hade bestämt oss för att börja med Stornärfjället.

Det var väldigt blött i markerna och svårt att ta sig fram. Vår ambition att vandra minst tre mil lyckades vi nog inte nå. Men det var strålande sol och underbart. Bäst var det när vi var på väg upp mot kalfjällen. Mindre blött och lättare att ta sig fram, men jobbigt förstås att bara gå uppåt. Vi tog härliga fikapauser och hann med att prata om alla viktiga saker i livet. :-)

Middagen var bestämd till klockan 18.00, men vi insåg att vi inte skulle hinna. Vid något tillfälle lyckades jag få nätuppkoppling på telefonen pch ringde till Gamlegården och ändrade tiden till 19.30. Vi hann hem och duschade och tog en drink på rummet innan det var dags för middag. Jag vet inte exakt, men ca 2,5 mil i oländig terräng blev det nog.

Härlig middag och sedan bums i bingen. Så trötta! På söndag morgon packade vi ihop och checkade ut efter frukost. Vi lämnade packningen i bilen och tog en skön förmiddagsvandring på 11 kilometer. Avslutade med lunchfika. Innan vi lämnade Sälen stannade vi i sportoutleten och jag gjorde en massa fynd! Nytt underställ, långa löparbyxor, två par sportstrumpor, en fleeceväst och en fleecetröja. Allt för sammanlagt 660:-!!

Resan hem gick bra och det var tre trötta och nöjda tjejer som kom hem till sina familjer på söndagskvällen. Jag känner mig fortfarande risig och hoppas nu bara att bli frisk under veckan som kommer så att jag kan springa halvmaran.

Nu lite härliga fjällbilder!
Fikapaus!

Uppe på Stornärfjället.
Camilla får en naturupplevelse!

Vilken himmel!

Vänner som värmer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar