torsdag 4 oktober 2012

När börjar löparåret?

Det är roligt att läsa om andras träning. Jag får inspiration och nya tankar. Löpningen skulle annars lätt kunna bli lite ensam. Det jag framför allt märker är att jag själv är ganska ostrukturerad i min träning. Jag drivs definitivt av lust och tränar det jag känner för. Jag har ofta en tanke om mängd. Jag vill springa x antal km i veckan eller månaden, men utöver det är jag väldigt flexibel.

Idag läste jag på Wanjas blogg hur hon börjar planera för kommande löparår. I och med Lidingöloppet är hennes tävlingssäsong slut och nu funderar hon på kommande utmaningar. Jag har min sista tävling den 13 oktober, Sörmlands Ultra, så jag är ännu inte riktigt klar med säsongen, men Wanjas inlägg fick mig i alla fall att börja fundera.

Jag har ju redan sagt att min ambition är att satsa mindre på mängd och mer på kvalitet. Men direkt efter jag beslutat mig för detta så anmälde jag mig till TEC 50 miles. Inte helt konsekvent alltså.

Och när jag nu ändå är inkonsekvent så finns det ju ingenting som säger att SUM måste vara säsongens sista tävling. Det är ju bara den sista nu inbokade tävlingen. När jag börjar kolla så finns det till exempel en trevlig vintermara den 3 november vilket råkar vara min födelsedag. Kan ni tänka er ett bättre sätt att fira sin födelsedag kanske? ;-) Va?? Och sedan finns det ett spännande 6-timmarslopp i Borås och jag har aldrig sprungit ett tidslopp så det vore kul. Och vill jag fortfarande försöka persa på milen så finns ju Tömilen i mitten av november. Nä, jag är nog inte riktigt redo för att starta ett nytt löparår - jag har fortfarande fullt upp med det nuvarande.

Men några mera långsiktiga tankar har jag. Jag är som sagt redan anmäld till TEC50 och jag har nu ikväll anmält mig till Sthlm Marathon.

Ruskigt dyrt, eller hur?
Man kan ju undra varför jag ska springa det igen? Jag har sprungit det två år i rad och senaste gången nådde jag mitt mål på sub4. Men det börjar faktiskt bli en tradition. Det är ett roligt lopp och med tanke på årets dåliga förutsättningar vädermässigt, så vore det ju kul att se om jag kan putsa tiden ytterligare.

Sedan är jag lite sugen på Kustmaran. Den går ju i trakterna av mitt älskade Blekinge och att kombinera loppet med ett skärgårdsbesök hos föräldrarna vore toppen. Å andra sidan har jag ju länge velat testa Jättelångt, men det ligger inte optimalt med tanke på Sthlm Marathon. Nämen hörrni, det låter ju inte alls som om jag vill satsa på kvalitet istället för kvantitet. Allt det här låter ju som kvantitet tycker jag.

Där ser ni - ingen struktur över huvud taget - bara lust... Men om man inte har lust så tror jag inte att all struktur i världen hjälper. Någon som verkar ha både struktur, fokus och lust är Tove. Har ni inte hittat till hennes blog ännu så tycker jag ni ska testa. Tove springer fokuserat, strukturerat och extremt snabbt.  Och lustfyllt! :-) Tror att jag ska gå in och läsa den nu innan jag hinner anmäla mig till fler lopp. Det kan bli en dyr kväll annars...


3 kommentarer:

  1. Hehe, sant. Det är det som lätt händer när jag inte planerar innan, att jag plötsligt står inför att vilja göra *allt*, och då blir jag bara stressad. Men så är ju också nackdelen med att anmäla sig till få lopp att om man skulle bli sjuk så är det plötsligt väldigt få lopp kvar...
    Det var jättekul med Stockholm Marathon, men jag har svårt att tro att jag kommer ha lika tur med vädret nästa år, så jag kommer som hejaklack istället :)
    Ska kolla in Toves blogg, tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du har anmält dig till maran! :)

    Mitt löparår slutar iom Hässelbyloppet, sedan är det paus i två månader fram till träningen med Team Stockholm Marathon kör igång den 6:e december. Då antar jag att mitt löparår börjar igen.. Eller nåt. :)

    SvaraRadera
  3. Jag är helt inne på Annas motto "man kan aldrig planera för mycket!".

    SvaraRadera