torsdag 11 oktober 2012

Hur länge lever ett par löparskor?

Jag fick den frågan av min vän Marie och kände att den frågan kan besvaras på väldigt många olika sätt. Jag tror generellt att våra löparskor lever betydligt kortare än vad de skulle kunna göra. De allra flesta löpare gillar ju att köpa nya skor och hos alla finns nog den där drömmen att "om jag bara skaffar de här eller de där skorna så kommer jag göra ett nytt PB, få ett bättre löpsteg etc."

Barfotatrenden som nu funnits några år och ju också satt fokus på det här med skor på ett nytt sätt. Komiskt i sig att barfotatrenden har givit upphov till en hel ny gren inom skoindustrin. För man springer ju fortfarande med skor och inte barfota...

Personligen lever jag i tron att ett par löparskor ska klara 100 mil. Men det är ju inte enbart antalet sprungna mil som avgör livslängden. Ett par skor som står oanvända länge kan "torka ihop" och förlora flexibilitet och smidighet.

Jag använder mig av den synnerligen nördiga, men bra funktionen på www.jogg.se där man kan lägga in sin utrustning. Jag fotograferar mina skor och anger att de ska hålla för 100 mil. För varje löprunda jag sedan registrerar på sajten så anger jag vilka skor jag sprungit i och då räknar den automatiskt ner hur många mil till jag kan springa i dem. (Ja Marie, så här nördig har jag faktiskt blivit...)

Och jag får villigt erkänna att jag aldrig lyckats springa 100 mil i ett och samma par skor, utan faktiskt kasserat i förtid. Men det har också samband med mina hälsporreproblem då jag insåg att mina favoriter AdiStar Ride faktiskt inte passar mitt löpsteg särskilt bra.

My precious....
Om vi går igenom skoparken uppifrån så kommer mina Karhu Fast Ride först. Dem köpte jag i somras och använder som distanssko. Har sprungit maror och längre i dem. Kommer säkert få hänga med i 100 mil!

Sedan kommer ett par som egentligen heter Karhu Fulcrum Forward (jag skrev fel när jag registrerade dem och har inte kommit mig för att gå in och ändra). Det här är mina nyaste skor och jag köpte dem mycket för att jag tror det är bra för mitt periodvis onda knä att försöka landa på fram- eller mellanfoten. De här skorna har en märklig "brygga" under hålfoten som ska tippa fram nerslaget. De här springer jag nog som längst halvmaror med. Gillar dem mycket.

Sedan kommer mina älskade Adizero Boston. Mina första (och enda) lite lättviktare. Har sprungit med dem under två säsonger och tycker de är toppen. Dock var det just när jag använde dem (under Sthlm Halvmara 2011) som jag första gången kände av den blivande hälsporren som sedan plågade mig länge. Det har gjort att jag är lite rädd för dem, men de är fortfarande otroligt sköna och jag känner mig snabb och lätt i dem. Kan dock tänkas att det blir ett par nya till våren, trots det blygsamma antal mil jag kommit upp i.

Nike Lunargliden provade jag ut i samband med att jag köpte mina formgjutna ilägg (allt detta pga hälsporren/plantar fasciiten). Har aldrig riktigt trivts i dessa. Felköp. Det bästa med dem är att de är vattenavvisande. Kommer inte springa 100 mil i dem.

Asics Gel Nimbus 13 köpte jag för att jag inte trivdes med Lunargliden. Heller inget toppköp. Egentligen inget större fel på skon (lite stor och klumpig), men jag köpte faktiskt en storlek för stora skor. Funkar bäst när jag har skavsår... :-) Blir nog inga 100 mil i dessa heller.

Asics Enduro är mina terrängskor. Inga värstingar direkt, men jag trivs bra i dem och tänker ha dem ett bra tag till.

AdiStar Ride 3 är redan kasserade. De ska bort från listan.

Sedan kommer mina Icebugs och det kommer bli tredje vintern för dem nu. De är rejäla och robusta, men funkar bra för transportlöpning och de kommer allt att få hänga med ett bra tag till.

Sist kommer mina allra äldsta AdiStar Ride och de är också kasserade. De ska också bort från listan.

Så sju par löparskor har jag alltså som jag använder. Det är klart att det tar tid att komma upp i 100 mil i ett par skor när man har så många att välja på...

Hur resonerar ni kring livslängden på löparskor kontra glädjen att få köpa nya? ;-)


4 kommentarer:

  1. Jag använder mig också av samma funktion men låter mig inte styras av den utan ändrar slutantalet kilometer till vad jag tror passar modellen. Jag har t ex kasserat två par Asics DS Trainers efter nästan 170 mil i dem medans mina Saucony Kinvara redan börjar slitas markant efter bara 50 mil.

    På mina allra lättaste skor, Adizero Hagio, 180g lade jag in 50 mil som max då jag tror den inte håller för mer. Känslan i skon brukar tala om för mig när den är slut, sällan handlar det om slitage i alla fall inte på sulan som brukar kunna se ganska OK ut även efter många mil. Skorna blir stumma och jag kan få känningar i benhinnorna när skorna är på väg att ta slut!

    Glädjen i att köpa nya skor är alltid nördigt stor :)

    SvaraRadera
  2. Imponerande skopark! Och i mitt fall lär det inte bli 100 mil enbart för att jag inte springer så långa lopp och inte knaprar ihop till det innan det börjar kännas "stumt" i sulan. Tack för tipsen och trevlig helg!
    Kram,
    Marie

    SvaraRadera
  3. Intressant funktion på jogg.se, måste jag testa! Nike Lunargliden är nog min favvo.

    SvaraRadera
  4. http://www.testfakta.se/sport_fritid/article90607.ece

    SvaraRadera